Dato/klokkeslett: 06 Sep 2010, 21:35

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
 Mangel på underkastelse 
Forfatter Melding
Administrator
Brukerens avatar

Innlegg Mangel på underkastelse
Jeg tok opp dette i en gruppe på FB. Tar det opp her inne også og håper noen har råd, erfaring og synspunkter.

"Jeg har et spørsmål; mine egne hunder underkaster seg for hverandre der det er naturlig. De kryper sammen eller legger seg på rygg og forteller tydelig bort at "nå var jeg dum" eller "ok, jeg gikk over streken der og jeg har tatt poenget". Men jeg har en hannhund på 11 mnd. som skal omplasseres. Han rømmer unna i slike situasjoner (blir redd). Har en mistanke at han i valpetiden naturlig har underkastet seg og ikke blitt respektert/forstått. "Angrepet" har fortsatt selv om han med hele seg har fortalt at han gir seg. Derfor har han funnet og begynt å benytte en alternativ adferd? Hvordan skal jeg gripe an dette for igjen å få han til å bruke sitt naturlige språk? Er det for sent å rette opp.... Han blir aldri aggressiv i disse situasjonene og en snill hund på alle måter. Men løper for "livet" når en eldre hund korrigerer han.

Må legge til at det da fort kan bli en type jakt, som jeg må stoppe og som forvirrer dem som reagerer normalt, fordi de forventer en underkastelse. Noe som bare ville vært en rask korreksjon ender i en jakt og blir en mye større greie for alle. Liker heller ikke å stoppe mine som jo har en naturlig adferd og som bør få riktige reaksjoner fra artsfrender på den og ikke korrigering fra meg".

Money can buy a dog, but only love will wag its tail

30 Jul 2010, 10:04
Profil Send en e-post Nettside
PPChampion
Brukerens avatar

Innlegg Re: Mangel på underkastelse
Jeg tror at dette retter seg når han først å fremst blir Eldre (vil prøve seg/blir mann) og senere kommer for seg selv (blir ompl).
Blir han alene hund så kan han muligens bli Veldig"tøff" Skeptisk,så jeg tror at det er Veldig viktig at han kommer til noen som har hatt store hunder tidligere/trent aktivt.

Som vanlig så har Thara vanskelig for å forklare seg,men jeg ser ikke dette som stor problem,men Uro i flokken din skaper det nok. :(

30 Jul 2010, 10:20
Profil Send en e-post
Administrator
Brukerens avatar

Innlegg Re: Mangel på underkastelse
Takk for svar Thara! :P Mulig det retter seg med alder? Han er nå helt kvitt "tullebiting" og er blitt veldig mye bedre ift. fremmede mennesker. Oftest viser han glede og ikke frykt når han møter nye. Så vi har jobbet med en del. Nå står altså denne delen for tur. :lol: Helt enig i at han bør komme til hundevante mennesker.

Her er resten av innlegget mitt på FB:

Jeg forsøker å la det gå sin gang men noen ganger må jeg gripe inn. Når han blir "fantejaget" rundt i hundegården og ingen "gir" seg sier jeg "stopp". Mine er heldigvis lette å stanse i denne situasjonen og ...det løser seg da opp. Men de har ikke fått riktig reaksjon på sunn adferd. Og unghunden har ikke lært noe annet enn at "det funket denne gangen også". Vanskelig! Han har også dårlig utviklet dempende signaler. Han ser skjelden bort, slikker lepper, bøyer nakke osv. I stedet stiller han seg opp (om han er i bånd) og ser ut til å vente/være klar for angrep. Aldri knurring eller forsøk på angrep fra han. Men han mangler språket og blir anspent. Dette er en valp fra mitt oppdrett, som kom tilbake 9 mnd. gammel, og jeg har en kullesøster her som har en helt annerledes adferd. Rolig og med godt hundespråk hvor hun enkelt forteller bort når hun har vært "dum" (hun bruker hele reportoaret fra å vike i blikket til å legge seg på rygg). Og hun setter enkelt grenser for seg og sitt og blir respektert av de eldre hundene for det. Hedligvis har omplasseringsgutten sunne hunder å leve med nå og jeg håper at med litt tid og alder retter dette seg. Han blir her til jeg er mer sikker på hvordan dette barker i vei :-) Og han observeres og trenes med kontinuerlig :-)

Money can buy a dog, but only love will wag its tail

30 Jul 2010, 10:53
Profil Send en e-post Nettside
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet