Dato/klokkeslett: 06 Sep 2010, 21:14

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
 tenner 
Forfatter Melding
PPChampion
Brukerens avatar

Innlegg tenner
Jeg har i alle år prøvd å stelle tennene et par ganger i uka. Men den siste tiden har jeg vært syk, og har sluntret litt unna. Det har jo hent før og det, at jeg i blandt har sluntra litt unna i enkelte perioder.

Det som sjokkerer meg er hvor fort det utvikles belegg på tenna. Hundene har fått tyggebein og svine svor og andre tygge artikkler, så jeg regnet med at det skulle gå bra et par uker.

Da jeg sjekket tennene i dag fikk jeg helt bakover sveis. Zanto sine tenner var ok. Kunne ikke se noe gale der.
Men Robin hadde hvit belegg på omtrent alle tennen. Nå har jeg skrapa tann belegg og pussa tennene hans. Så nå ser de like fine ut som alltid.
Men trenger ikke mye fantasi for å forestille seg at det kunne ha utviklet seg videre til tannstein og råttne tenner.

Tok også en telefon og snakket med veterinæren om dette. Og han sa at eldre hunder får mye fortere tannstein. og at det faktisk var ganske uvanlig at tennene var i så godt hold som Robin sine i hans alder.

Så vill bare sende videre et tips. Hold øye med deres eldre hunders tenner. Det kan fort utvikle seg til noe styggedom. Tygge artikler kan være greit nok for yngre hunder. Men jo eldre de blir jo større sjangse er det for at det kan utvikle seg noe styggedom.
Og det er så unødvendig at hunden skal lide under tann problemer, når det er så lett å motvirke.

03 Mai 2010, 12:23
Profil Send en e-post Nettside
Storpuddel
Brukerens avatar

Innlegg Re: tenner
Det er bra å vite :) Jeg visste ikke at eldre hunder får tannstein fortere enn yngre hunder. Leni er bare 1 år, men jeg er veldig nøye med tannstellet. Jeg pusser tennene hennes hver dag både med tannbørste, tannkrem og OralCleaner microfibre finger cloth. Da skal jeg fortsette med det =)

03 Mai 2010, 17:33
Profil Send en e-post
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: